1 mei “Dag van de Arbeid”

Door Johan Dijkink op 1 mei 2018

Aan de 1 meiviering als viering van de arbeidersbeweging ligt de invoering van de achturige werkdag ten grondslag.
De eis om slechts acht uur per dag te werken werd in de 15e en 16e eeuw veelvuldig onder de Engelse ambachtslieden gehoord.

Bij het eerste congres van de Tweede Internationale in 1889 werd besloten om op 1 mei 1890 een internationale strijddag voor de achturige werkdag te organiseren. Dit plan was bedacht door de Amerikaanse vakbond American Federation of Labour (AFL).

Op 1 mei 1890 werd de eerste internationale Dag van de Arbeid gevierd met grote demonstraties voor de achturige werkdag in verschillende landen, zoals in Frankrijk, Oostenrijk-Hongarije, Italië, Spanje, België, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en de Verenigde Staten. De Britten organiseerden op de eerste zondag van mei een grote bijeenkomst. In sommige Italiaanse, Spaanse en Franse steden kwam het tot gevechten tegen de politie. Alleen in de Verenigde Staten had de staking direct succes, waar de timmerlieden in sommige deelstaten de achturige werkdag verkregen, terwijl in sommige andere vakgebieden een negenurige werkdag werd ingevoerd.

Op het congres van de Tweede Internationale van 1891 werd besloten om van de Dag van de Arbeid een jaarlijkse traditie te maken. Volgens het congres waren er drie hoofddoelen:

Strijd voor de achturige werkdag;
Pleiten voor andere arbeidsrechten;
Voor het behoud van vrede.

We zijn solidair met de mensen in landen waar nog geen 8-urige werkdag is gerealiseerd. Ook in ons land is nog veel te doen aan rechtvaardige arbeidsvoorwaarden en gelijkheid. Het belangrijkste deel van de winsten gaat nog steeds naar het kapitaal. En de mensen die het werk doen betalen op hun loon het meeste belasting. Daarom gaat de strijd door!

Johan Dijkink

In Meppel bouwt de PvdA afdeling en de raadsleden aan een sociale en sterke stad. De PvdA benoemt niet alleen problemen, maar we komen ook met oplossingen. En daar help ik graag aan mee. In het dagelijks leven werk ik als beleidscoördinator bij de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen. Johan Dijkink Roerdomp 71 Meppel [email protected] 06-10182777

Meer over Johan Dijkink